Posted by: sylvia a. | април 16, 2007

Разказвачът Роалд Дал

01dahl.jpg

Когато зачетох The Collected Short Stories на Роалд Дал не очаквах много. След неизброимото количество романи, с които имах връзка напоследък започнах да губя вкус към дългите връзки и ми се прииска краткотрайна авантюра – с тръпка, без обвързване. И така зачетох разказите. 

Още след първите глътки бях зарибена! На тази книга трябва да бъде поставен знак: ‘Внимание, води до пристрастяване!’, защото наистина не можеш да се откъснеш. Четеш до среднощ, с кървясали очи, лош вкус в устата и всеки път когато видиш края на поредния разказ си казваш: ‘Още само един! Последен!’

Роалд Дал пише за обикновени хора, които са поставени при необикновени ситуации и неизбежно е да не се поставяш на тяхно място, да не си задаваш въпроса: Ами ако този там, лежащия на леглото със заспала змия на корема бях аз? Стилът на разказите е леко застинал, обяснителен и невероятно подробен – Дал е способен на половин страница да ти описва как иглата на инжекцията пробива кожата на пациента без да те отегчи. Краят на историите винаги е неочакван – изкривен, оплетен, понякога само загатнат, пропит с изтънчен черен хумор, разбираем на вкус само от възрастните, живелите, оплетените и изтънчено изкривените. По негови истории са направени сериите ‘Разкази с неочакван край’, които аз помня и харесвам ясно и топло.

Аз все още дочитам последните, защото книгата, която съм си купила съдържа много от сътворени от Дал истории – над 30. Вече знам обаче, че краткотрайната ми авантюра се е превърнала в увлечение и ще прочета всичко, което успея да намеря: детските му книги: Чарли и шоколадовата фабрика и т.н.; романа му ‘Моя чичо Осуалд’ и разбира се разкази, още много разкази!  

Вашият коментар

Категории

