Posted by: sylvia a. | май 31, 2007

Животът на дрехата

‘Които иска да направи, намира средства; който не иска да направи – намира причини.’

Арабска поговорка 

Какво носим и не носим зависи изцяло от културата около нас и начина, по който ние се възприемаме в нея. Да НЕ носим дадена дреха е избор, който правим (съзнателно или не) на базата на същите критерии, които прилагаме когато избираме ДА носим нещо. Красиви и грозни предмети ни заобикалят навсякъде и това какво избираме да наричаме красиво, зависи изцяло от средата, която ни моделира.

Пример за отрицанието и пълното приемане е ПОП-ФОЛК културата. Хората, почитатели на тази музика и поддатливи на влиянието й отиват много по-далече от това скромно да подражават в обличането на изпълнителите на поп-фолк. Те прибягват до скъпи и понякога ужасно болезнени процедури, за да направят тялото си по удачна рамка за бленуваната визия. Уголемяване и повдигане на гърдите, силикон в устните, операции на дупе, нос, скули, брадичка, корем, бедра, удължаване на косата, фалшиви нокти и т.н. са само част от процедурите на който жени и мъже са съгласни да се подложат, за да бъдат част от обшността, чиято естетика приемат безрезервно.

На другия полюс за хората, който мразят поп-фолка и всичко което той представлява. Дама, противничка на стила, не би се оставила да бъде видяна и мъртва в дреха от Версаче само заради слуховете, че фолк звездите предпочитат да се обличат от тази марка.Този тип мислене засяга и най-малките решения, които вземаме по-отношение на външния си вид: да нося ли вещите си в найлоново пликче или никога да не ползвам подобен ‘моден аксесоар’; да притежавам или не бели чорапки и мокасинки с пискюли; тигрови шарки от глава до пети или никога; обеца на носа, черен грим, черни нокти или ефирна, бяла ленена рокля? Всяка тенденция в модата има предистория, причина за зараждане и причини за упадък. Кой дърпа конците и дали в крайна сметка не се обличаме с дрехи, подхранващи точно тенденциите, производителите и дизайнерите, които презираме? fashion-cycle-graphic.jpg 

Кой създава модните тенденции?

Не сте ли се питали как всеки сезон производителите на дрехи, обувки, чанти и аксесоари кате че ли се наговарят какво ще е модерно? Кой определя, че бялото, черното, червеното или бежовото ще са водещи цветове, очилата ще са обемни и в натурални цветове, а вдъхновение ще черпим от 50те години на миналия век? Как всеки сезон абсолютно различни компании и враждуващи марки ислизат с удивително подобни концепции и гами цветове?  

Отговорът се крие изцяло в цикъла на производство на дрехите.

  • 18 до 24 месеца преди дадена концепция да засипе магазините огромните текстилни фабрики в Индия, Китай и Турция излизат с концепции за цветове, щампи и структура на платове, които ще се произвеждат в следващите сезони. Дебели букове с мостри се разпращат из цял свят до централите на световните марки и дизайнерите заравят глави в тях и черпят вдъхновение. Анализатори на модни тенденции и цветове се впускат в създаването на светът, какъвто ще го виждаме по магазините след цели две години.
  • 12 до 18 месеца преди сезона колекцията вече е изцяло готова (пролет/лято 2008 например е готова най-късно през пролетта на 2007). Започва се ужасяващо натоварващата работа по подготовка на производството й: търсене на фабрики за плетива, коприна, по-тежки дрехи, трикотаж, дънки. Всичко трябва да бъде изпълнено перфектно и в срок, за да пристигне в магазините точно когато собствениците на малки бутици или вериги магазини го искат. Всяко едно копче, ширит, конец и детайл трябва да е на мястото си, за да изглеждат дрехите така както дизайнерите си ги представят.
  • 6 до 12 месеца предварително търговците започват да обикалят магазини и офиси и да продават колекцията от мостри и прототипи.
  • Нов сезон започва и новите колекции, свежи и дългоочаквани заливат магазините.

Фабриките за текстил приемат поръчки за изпълнение на платове изцяло по-желание на клиента, но много от по-малките производители на дрехи не могат да си позволят минималните колкичества и контрола по качество който се налага да упражняват, за да се получат нещата перфектно и се налага да се задоволяват със съдържанието на буковете който получават. Погледнато обективно обаче, инициативата за тенденциите е дадена от дизайнерите на текстил в страни като Турция и Индия. Това означава ли, че страни от третия свят, като Китай и Индия диктуват световните модни тенденции?

up-down-graphic.jpg

Пример за графиката от действителността.

Пример за мода създавана ‘Отгоре надолу’ са роклите на Оскарите. Те са дизайнерски решения, изработвани в един екземпляр и струващи десетки или дори стотици хиляди долара. Още в ноща на показването предприемчиви изпълнители копират моделите и започват да ги разпространяват по фабрики по света, където започва масово производство. Колкото по-късно си купуваш рокля по подобие на някоя от последните Оскари, толкова по-евтина е тя (по-некачествена също и с все по-големи вариации от оригинала).

Пример за мода ‘Отдолу нагоре’ са качулките. В америка през 90-те години на миналия век, цветнокожи младежи от гетата на градове като Ню Йорк, Чикаго и Бостън, известни с голямата си престъпност започват да крият лицата си с качулките на спортини якета. Този стил набира сили с все по-голямата популярност на рап изпълнителите, които го популяризират в клипове и по концерти. Хората започват да ги наричат худис (от анг. hood – качулка) и масово да подражават на тенденцията. Бързо на пазара се появяват спортни и ежедневни облекла с качулки – всякакви видове и размери. После качулките навлизат в бутиците, направени от по-скъпи материи, бродирани, апликирани т.н. Върхът на веригата достигат някои дизайнери, които по времето на най-голямата популярност на качулките предлагат официални сака, ризи и дори рокли с качулки, естествено направени от най-висококачесвени платове, дори понякога обсипани с полускъпоцени камъни и все пак подражаващи на мода, зародила се в гетата на Америка. 

Последното нещо, за което ще спомена е разликата между класически модни тенденции и такива, актуални само в определен, малък отрязък от време (понякога дори по-малко от един сезон).

Следва продължение 

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: