Posted by: sylvia a. | септември 28, 2007

За правилата и нарушаването им

Това не е политическа, социална или популистка дискусия за това как никой не спазва правилата в България. Ако търсиш дневната доза негативизъм и оплаквачески вой от това колко е нечестен живота (кой изобщо ти е обещавал подобно нещо?) отивай в друг блог.

Това е една идея, която ми хрумна в тоалетната (най-доброто място за мислене!), която като теглиш чертата може да се обобщи с казването, че първо трябва да научиш правилата, за да знаеш как да ги нарушаваш.

Изкуството е най-видният пример за това. В областта Изкуство се мотае много паплач, създавайки усещането за атристичен хаос, творческа кипеж, давайки надежда че нещата се случват, че ей сега ще излезе гениалният продукт, за който толкова са ни говорили. 

В действителност, както и във всяка друга сфера средната класа rulz. Ето как:

  arts1.jpg 

Този maid map показва, че има около 3 вида творящи.

Тези, които нищо не знаят за изкуството, никога не са учили и нямат желание да полагат труд за да се научат, но имат едни напъни, едни такива желания и усещания, че го могат това. Въпросът е как се различават позивите за ходене до тоалетната от родилните контракции при раждането на една творба?

Вторите, който надявам се са най-многолюдната група са трудовия народ. Почват рано – кой насилствено, кой с желание и усвояват, попиват, вдишват и прослушват Пътя на другите през вековете. Кривят си очите с композиции и златни сечения, скъсват си ушите от слушане на музика и бавно и мъчително възпитават себе си на правилата, надявайки се, че един ден ще се превърнат в следващото стъпало по стълбата на другите, идващи след тях.

Третите са гениите. Само защото не знаят какво е ямбове и хореи, що е измерване на класическа поезия и каква е правилната дължина на строфата не им пречи да пишат поезия, едновременно гениална и по правилата. Те мислят в сонети и кога научават граматиката на писането – преди или след като са почнали да творят, е без значение. Такива са обаче много малко и за тях веднага се разчува.

Казах в началото, че разделението е грубо казано на 3 категории. Има и графа разни – случайни минувачи, луди, тарикати и обикновени амеби, за които не ми се говори. 

Това разделение е валидно за всяка сфера: точните науки, политиката, комуникации и т.н. 

В сферата, в която работиш ти в коя графа си?

Responses

  1. Имам някакво странично наблюдение върху „хората на изкуството“ в частта музика. В общи линии доста хора нямат никакъв стимул да бъдат сред категорията на трудовия народ или просто служебно са причислени към тази категория. Това го потвърждават и хора, които с това се занимават – неведнъж са ми давали всевъзможни доказателства, че съм права.
    А за сферата, в която работя: от леко смесен тип е – финанси-технологии. Но ако мога да кажа за финансите: два типа са: такива, които не знаят защо са попаднали тук и просто се задържат в системата, колкото да получават мечтаната обикновена заплата и такива, които искат все повече и повече. Последните пък са две подкатегории – такива, но които просто им идва „отвътре“ и такива, които полагат много повече усилия, за да го постигнат.

  2. хора на изкуството?

    аз имам гатанка за теб – кажи ми кой е казал: „не е нужно да пишеш поезия, за да си поет; можеш да разглеждаш плодовете на пазара и да си поет“?

  3. Нека аз да кажа! Моля другарко, нека аз да кажа! Ъъъъ, Пикасо? 🙂

  4. Мисля, че съм от гениите – всеки, който прави това, което обича е гений, независимо дали на някои странични наблюдатели им изглежда, че пее фалшиво.

  5. аз пък съм от хората-идиоти. Асистентката каза, че не съм за тоя университет. Доцентът казва, че нема такова животно жена-инженер. Аз ли? На 42 място в страната съм по философия, на есето в хуманитарния блок изкарах 6+. Така де – категория като мойта никъде я няма (държа да отбележа, че все пак поназнайвам математика и информатика ;-))

  6. привет, не мога да намеря мейл, за това пиша тук, дано го прочетеш
    аз съм яна – главен редактор на капитал light, от няколко седмици поддържаме рубрика „постинг на седмицата“, за тази съм си харесала „гавра с филм“ и исках да помоля за разрешение за препечатване – естествено, с упоменаване от къде е и пр.
    мога ли да помоля да ми пишеш на yanay at capital.bg с отговор, благодаря много!

  7. добър вечер а-типова,
    много ми допадна това групиране на хората спрямо ARTS. и приветствам лекотата и хумора/иронията в твоето писане.
    трябваше може би да се добави и една пета група – тази на наблюдаващите и анализиращите – философи, тези които групират разни други хора по повод отношението им към разни неща.

    наздраве!

  8. @ Dante Винаги има една по-висша форма от обсъжданата, която прави съждението. Само защото наблюдава обаче не я прави съпричастна.

    Наздраве! (аз днес съм на греяно уиски с кафява захар. прекрасно в зимните нощи)

  9. Тази по-висша форма може би смята, че е (или се надява да е) съпричастна по темата, по която съждава, поне колкото групата „разни“…

    това не е ли малко подло питие – голова болить днес ? аз редувам уиски или червено вино този сезон но без особен ентусиазъм в едната посока…

  10. Обърнат ред – първо ще говоря за алкохола, после фомите и теглилките.

    На това уиски ме научи Един Барман и досега никога не ме е боляла глава, но аз повече от 100мл. твърд алкохол съм неспособна да пия. Ако имам муза ще напиша рецептата някой ден, както и някои от другите му коктейли – най-добрите и с много табиети.

    Относно по-висшите форми и надеждата.
    Аз мисля, че ако си в кюпа не можеш да погледнеш достатъчно надалче и отдалеч, за да обобщаваш. Трябва да си външен.
    А иначе някога се търсех в тези четири групи, после разбрах, че това не е моята класация изобщо.

  11. ти си щастливка – 100 мах, това е само „свинаки“-то което дават гръцките бармани помежду сериозните питиета… напиши рецептите като ти дойде муза,
    макар че трябва да си намеря „слуга“, за да ми ги приготвя като за мен, да не губя време…

    странно как темата за напитките измести едни май философски въпроси които се обсъждаха тук …

    както и да е – в петък (макар и шаблонно, но понякога вече неудържимо) често алкохолът взема превес и се преплита с „философията“ по това време – предвид жизнеността на някои вечерни подхлъзващи места в Сф., които ни махат подканващо…


Вашият коментар

Категории

