Posted by: sylvia a. | януари 30, 2008

Стереотипизиране

Четейки поста за Вицовете и влиянието им за затвървдаване на стереотипите се замислих, че не знам какво всъщност значи ‘стереотип’. Естествено, знам значението на думата приблизително, надявам се по-приближено до вярното значение, не до някакво измислено, но как бих могла да бъда сигурна.. ако не проверя?

Срещала съм например хора, който се самоопределят като ‘еклекти’. Питам аз: ‘А какво според Вас е еклект? ‘, а тя отговаря – ‘артистична личност’. Това, че определението, което тя си е избрала за тази дума, не е противоположно на значението на думата, не го прави вярно – нали така?

Затова, за да не съм Неинформирана и Заблудена проверих. В Wikipedia – изворът на това знание и на всички знания пише:

A stereotype is a simplified and/or standardized conception or image with specific meaning, often held in common by one group of people about another group. A stereotype can be a conventional and oversimplified conception, opinion, or image, based on the assumption that there are attributes that members of the other group hold in common. Stereotypes may be positive or negative in tone. They are typically generalizations based on minimal or limited knowledge about a group to which the person doing the stereotyping does not belong. Persons may be grouped based on race, ethnicity, religion, sexual orientation, or any number of other categories.

Там още пише, че стереотипите са събирателни образи, които се зараждат или изграждат в мозъка и е много  трудно да се оттървеш от тях.

Аз не вярвам, че мисленето на хората може да бъде спряно. То може да бъде променено в различна посока, манипулирано, подвеждано или изкривявано, но не може да работи със съвети за нетолериране на даден тип мислене – като това да не толерираме стереотипите. Това оставя празнина, въпроси: Като не мога да обобщавам и стереотипизирам как тогава да си изграждам мнение за повече от един индивид?

Подхода на Дон Жуан, който се е опитал да изчука всички жени, за да не му се струват еднакви очевидно е непрактичен. Трябва ли за да разбереш, че не всички полицаи/мутри са тъпи да се запознаеш с всеки един по отделно? Или още по-брутално – да изядеш докрай кофа с фекалии само за да се увериш, че миризмата и външния вид не са те подвели.

three-times-in-one-sentence.png

За мен стеротипите, както и атомната енергия са нож с две остриета – използвани правилно могат да сътворят чудеса и да ни топлят в зимните нощи.

Затова призивът не трябва да е: Долу стереотипите!, а по-скоро: ‘Горе стереотипите, които помагат да се опознаваме, не да се мразим.’

Някой да се сеща за Полезен виц с Добър стереотип? 🙂

Responses

  1. Лъвът събрал животните в гората и им казал хайде сега, хубавите от едната страна, а умните от другата. И те се подредили. Само жабата стои по средата. Жабо, попитал Лъвът, защо седиш по средата?! Ами, отговорила Жабата, аз съм и хубава, и умна. Къде да застана?!

    Защо да трябва да избира жената?! 😉

  2. Офицерският клуб. Всички са пияни. Поручик Ржевски разказва:
    – Господа, вървя си вчера към къщи. На вратата стои момиченце, едно такова малко и нещастно, и ми казва: „Чичо, изчукайте ме за копейка“… Толкова тъжно ми стана… – чукам и плача, чукам и плача…

  3. По въпроса за стереотипите, бих искал да цитирам американската преса:

    „The real question is, is ‘ghetto blaster’ offensive as a stereotype of a type of stereo?“

  4. @petya Не трябва ли да е: защо трябва да избира ЖАБАТА? не жената. Или аз нещо не схващам 😀

    @nicodil 😀 😀 😀

    @sylvia (монолог) Дали да не изтрия me? много са ми противни евтините провокации и никога не съм знаела как да реагирам.

    Ето и един от мен:

    Never forget – you are unique, just like everybody else.

  5. има ли вицове, в които хуморът да не хапе? нещо не мога да се сетя за такива

  6. и дали ако тръгнем по тая пътечка, започната в другия блог и продължена от теб, няма да затънем в политическа коректност? и ако станем твърде политически коректни, какви ще са последствията? да разгледаме какво се случва в америка 😀

  7. Slippery slope argument. Много умно… 🙄

  8. Какво е невъзможна ситуация?

    Отговор: Пиян евреин хвърля пари във въздуха, а след него арменец ги събира и му ги връща

  9. Имал навика един съпруг да изчезва от време на време за по ден-два. Върне се и започва: “Знаеш ли, миличка, срещнах приятеля ми Х от провинцията, пък той да има рожден ден. Че като му седнахме…”
    Веднъж приятел, дваж приятел – на жената ù дошло до гуша и при поредното изчезване изпратила телеграми на всичките му приятели из страната: “Мъжът ми там ли е”. Скоро започнали да пристигат отговори: “Тук е, не се безпокой!”
    Тук се вдига тост: “Да пием за мъжката дружба!”
    🙂


Вашият коментар

Категории

