Posted by: sylvia a. | април 8, 2008

“The Other Boleyn Girl” by Philippa Gregory

Винаги съм била подозрителна към авторки, чийто имена звучат като на жени способни да мелят само чик-лит или розови романи за поредиците на „Арлекин”. Колкото и да се старая да съм с отворено съзнание, за да съм модьерна, името на Филипа Грегори винаги ми е било с леееко булевардно звучене и досега съм я избягвала със старанието на гладно циганче – витрина на сладкарница.

Онзи ден обаче, валеше. Влязох да се скрия в любимите ми столични заведения – книжарниците и неволно посегнах към “The Other Boleyn Girl”. Кратката анотация за авторката показва, че освен изключително плодотворен автор – до тук девет книги, е Доктор по литература от 18-ти век, степен получена от Единбургския Университет. „Алелуя! – казвам си – Три вълшебни думички в едно изречение: литература, 18ти век и Единбург. Ще се чете!”

Книгата се оказа от много висок клас наркотици: 600 и малко страници за три дни, като се опитвах да имам и нормален живот извън четенето. Темата, позната от многобройни други интерпретации – любовната афера на Ан Болейн с Хенри VIII, коронясването й за кралица на Англия и обезглавяването й само 3 години по-късно, не прави книгата да звучи познато и изтъркано, напротив. Много от детайлите за живота и нравите в Англия по времето на Тюдорите ми бяха непознати – факта, че са пиели само бира и вино и никога вода, защото е била изключително мръсна и заразоносител, например; или че детската смъртност е била толкова висока, че са учели жените да не се привързват към децата си.

Позицията на жените в обществото, или по-скоро липсата на всякаква позиция и възможност за независимост е удивителна – жените не са можели да наследяват имоти, да притежават земя, напълно зависими морално и икономически от мъже – чичивци, любовници, братя и бащи. Ан и Мери, сестри и съпернички за сърцето на Хенри VIII са две велики жени за времето си, но и безпомощни пионки в ръцете на сплетничещите си роднини. Историята им на възход и падение е постлана със страст, ревност, амбиция и безскрупулност. Така добре са построени образите им, че към края на книгата преставаш да изпитваш симпатия или антипатия – заслужават и двете, както в живота нищо не е черно-бяло. Това, че краят на историята е известен не прави агонията от чакането на обезглавяването на Ан по-поносима или опиянението от главозамайващият й възход по-слабо.

Нямам търпение да гледам филма! http://imdb.com/title/tt0467200/

П.С. На края на книгата е публикувана библиография, обичайна за научен труд, не художествена литература.


Responses

  1. за съжаление невисоката оценка на филма в imdb е напълно заслужена

  2. За сметка на това, книгата наистина е хубава. И аз като теб я прочетох за по-малко от 3 дни и ми хареса много. Дори бях писала за нея в http://www.azcheta.blogspot.com Още не съм гледала филма, но едва ли са успели да догонят романа. И самата Грегори за книгата: http://www.youtube.com/watch?v=aLayCUxUG-k

  3. Извинявам се за спама, дето се получи, ама четем и ние. Сори, Силв, ще се реванширам.

    За да не търсят хората, книгата е тук: http://azcheta.blogspot.com/2008/02/blog-post_10.html

  4. От опит знам, че рядко филми по хубави книги могат да стигнат нивото на книгата, така че не се учудвам от оценката!

    Книгата звучи много инетресно! Някой прекрасен ден може и да се сдобия с нея! Много харесвам такъв тип романи.

  5. Ами на мен лично и книгата и филмът ми харесаха. Макар всеки в различна степен.
    В исторически план се борят да изземат първото място на „Смело сърце“ по количество неточности на минута/страница.

  6. Добре,де. Убеди ме, ще я прочета и аз, макар че на мен също авторката все ми се струва в категорията на розовите романи. От останалите ти крикитики се убедих, че имаме сходен вкус, така че отре утре я купувам. Ще коментирам след 3 дни.


Вашият коментар

Категории

