Posted by: sylvia a. | септември 13, 2009

Българската църква – една реформа закъсняла 600 години?

Четенето на новини за вината на Мадона за гибелта на 15те българи в Охрид съвпадна с интересен период, през който минавам – жив интерес към Англия по времето на Кромуел. Естествено интересът, информацията и гледната ми точка са изцяло непрофесионални и неангажиращи.

Малко история: Кромуел реформира, заедно с още много неща, английската църква изцяло. Преди Хенри VIII, да поиска развод от папата и да не го получи, английската църква е водила мирно съществуване стотици години. Толкова мирно, че когато Хенри VIII решава да стане глава на църквата и Кромуел започва проучване на църковните дела и организация открива една прогнила и оядена структура, отдалечена духовно и материално от последователите си и от всичко богоугодно. В повечето манастири монасите живеят охолно, заобиколени от слуги, занимаващи се основно със сплетни, игри на карти, задоволяване на плътски желания и кражби. Кромуел получава доклад през 1535, в който са събрани много факти, даващи му възможност да прокара закон в парламента за разпускане на манастирите (и естествено усвояването на несметните им богатства от държавата и краля). През 1536 Кромуел разпуска по-малките манастири, но понеже това е направено с много сила и жестокост предизвиква бунт, който е потушен. След това по-големите манастири са принудени един след друг да се предадат доброволно, след като пратеници на Кромуел ги разследват и, откривайки сериозни нарушения и престъпления, ги разформироват. До 1540г не остава нито един манастир.

Няма да коментирам историческите последици, които има тази реформа – хиляди манастири са оставени да се разпаднат; хиляди книги и реликви са унищожени безвъзвратно. Много от богатствата на църквата отиват да облагодетелстват частни интереси; много монаси, отказали да се закълнат във вярност на Хенри VIII са измъчвани и изгорени на кладата. Тази реформа обаче слага край на разделението на властта между светска и църковна – преди нея църквата е можела самостоятелно да раздава правосъдие, което несъмнено винаги е било в полза на по-големия дарител или директно в полза на самата църква. Знаем какво става, когато религията се намеси в светската власт – Иран е добър пример за преди и след сравнение.

Връщам се на българската църква и неволните сравнения които, четейки за събития от преди 600 години, се наложиха. Българската църква също е оставена сама да се занимава със себе си от стотици години. Тя е единственият си съдник, единственият одитор и единственият ползвател. Управлявана е като бизнес, чийто сървис е ‘пречистването’ на души за предполагаем следващ живот. Продава сувенири и шоута, както всеки бизнес, който има един основен продукт и си докарва допълнителни пари от продажбата на сувенири и кинкалерия.

И  противно на анти монополните закони има пълен монопол, в сферата на дейност, гарантиран от закона, пред конкуренцията.

Сигурна съм, че ако се разровим в книжата и живота на българските духовници ще открием, както Кромуел преди 600 години, много небогоугодни и незаконни дейности.

Всичко това ме подтикна към мисълта: не е ли време за ревизия? Кому е нужна българската църква, освен на себе си и служителите си? Защото Бог ми е свидетел – много са далече духовно и материално от последователите си.


Responses

  1. Jivea v turcia, zatova kato procetoh iziavleniata na pravoslavnite duhovnici che tragediata v ohridskoto ezero bila bojie nakazanie zaradi koncerta na madona,se setih che niakoi isliamist-fundamentalisti tezi dni,pobarzaha da obiaviat che allah ni izpratil potopa za da ni nakaje che ne postim prez ramazana/nali sega e mesecat na golemite posti/,a prez 1999 godina kogato udari zemetresenieto kazaha che bilo nakazanie na allaha zaradi satrudnicestvoto s izrael…Dobre che tozi pat turskite medii ne se poddadoha ta da praviat reklama na nasite fundamentalisti…
    a zasto novi i hubavi cerkvi v balgaria sa prazni…ami ako popovete pusnat niakoe i drugo parce na madona,sigurno ste gi napalniat,a moje i da varnat mnogo mladi balgari deto sa po cujbina…

  2. Поздравления, много добра статия.

  3. Определено, не съм сам в „протестантските“ си помисли относно т.нар. „ортодоксална (или източно православна)“ църква… време е да се появи „източно православния Лютер“, но, уви … даже не мога да си гопредставя някак си… не отива да бъде облечен в златните попски одежди, които се демонстрират на всеки празник, или да има онази двулична, смирена физиономия, научена от Семинарията, както и постоянните сметки колко ще се събере днес от свещите и даренията или пък от поредното погребение… кой ли ще закове на вратата на Ал.Невски революциони 95 тезиси (може и по-малко :-)?


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Категории

%d bloggers like this: